woensdag 27 juli 2016

Verzameling potjes

Theelichtjes, vaasjes en flesjes...


Het werd weer eens tijd voor wat nieuwe decoratie in huis. Deze schaal is gevuld met allerlei theelichthouders, potjes en flesjes die ik nog in de kast had staan. Een gezellige verzameling!
De mogelijkheden om decoratie neer te zetten hier in huis zijn wel beperkter met een kleine peuter. Op sommige plekken, zoals op de salontafel, staat het in de weg, omdat mijn zoontje daar ook graag speelt en andere plekken zijn te gevaarlijk, omdat het makkelijk om- of afgestoten kan worden tijdens het spelen, of omdat nieuwsgierige peuterhandjes er te makkelijk bij kunnen. Het is ook lastig om het iedere keer (een paar keer per dag) weg- en terug te moeten zetten, vaak wordt het terugzetten ook vergeten en staat de decoratie dan toch maar in een hoekje.
Er staat tegenwoordig dus minder, alleen nog maar op veilige plekken en ook wat er staat is zo veilig mogelijk. Zo gebruik ik even geen kleine, losse (glas)kraaltjes meer, vanwege het gevaar dat ze kapot vallen of ingeslikt worden. Natuurlijk kan/moet een kind leren dat je niet overal aan mag, maar kleine kindjes zijn ook nieuwsgierig en ondeugend en luisteren niet altijd. Dan is het beter om ongelukken voorkomen en bovendien heb ik geen zin om hier de hele dag als een politie agent rond te lopen om te controleren of boefje niet aan de decoratie gaat. Voorlopig kies ik dus nog even de makkelijke weg...
Één van de plaatsen waar nog steeds decoratie staat, is het dressoir. Hier stond een tijdje een glazen schaal met groen en grassen (Zomerse schaal). De inhoud van de schaal heb ik steeds ververst, maar nu wilde ik wat anders. Iets leuks neerzetten, waar je verder even geen omkijken meer naar hebt, maar wat er wel verzorgd en leuk uitziet... Het werd deze houten schaal met allerlei potjes.


Deze houten schaal heb ik dit jaar al heel vaak gebruikt, maar hij blijft mooi. Ik hou van de houtkleur, vooral in combinatie met zilver en/of metaal en glas. Bovendien past deze schaal door de smalle vorm perfect op de smalle dressoir, waarbij het geheel niet te dicht op de rand staat, zodat het peuter veilig is.
De schaal is gevuld met allerlei theelichthouders, potjes, vaasjes en flesjes, van verschillende maten, materialen en vormen, allemaal spulletjes die ik nog in huis had. Juist door zo veel mogelijk verschillende soorten te gebruiken, ontstaat een leuk effect. Ook het contrast tussen de materialen (metaal, glas, hout, aardewerk) en kleuren zorgt voor wat spanning en dynamiek, waarbij het geheel wel naturel en natuurlijk blijft uitzien, passend bij de rest van het interieur.    

Geen opmerkingen:

Een reactie posten