woensdag 1 juni 2016

Kraam cadeau

Luiertaart


Bij een geboorte hoort kraamvisite en natuurlijk neem je dan een kraamcadeau mee. Hoewel het soms moeilijk kan zijn om iets uit te zoeken, is een luiertaart eigenlijk altijd wel goed en het ziet er bovendien nog heel leuk en feestelijk uit.


Afgelopen maand werd onze familie uitgebreid met een schattig neefje: de vriendin van mijn schoonbroer beviel op 3 mei van een zoontje, Jack. Een speciale gebeurtenis en natuurlijk wilden we graag op kraamvisite om de lieve, kleine baby te bewonderen. Bij een kraamvisite hoort natuurlijk ook een kraamcadeau.

Ik wilde graag iets "nuttigs" geven, speelgoed en knuffels hebben en krijgen ze vaak toch al genoeg. Kleertjes zijn leuk om te geven, maar het is vaak erg persoonlijk qua smaak en bovendien hebben de ouders vaak al een hoop kleertjes, zeker in kleine maten. Om gewoon een envelopje met geld te geven, vond ik niet echt een "leuk" of speciaal cadeau, dus ik besloot om zelf iets samen te stellen. En wat kunnen álle ouders áltijd gebruiken en waar heb je nooit genoeg van: LUIERS!!! Dus besloot ik om een luiertaart te maken: iets wat altijd bruikbaar is en bovendien ook nog erg leuk uitziet! Ik had al eens eerder een luiertaart gemaakt (kijk hiervoor op Luiertaart) en de basis is eigenlijk steeds hetzelfde.


Aangezien het een kraamcadeau voor een jongetje is, werd de taart blauw-wit. Voor een meisje kun je natuurlijk roze-wit nemen, maar je kan er ook voor kiezen om juist een "neutrale" kleur te kiezen, zoals zilver of groen.
De taart bestaat natuurlijk uit luiers... Het beste kun je hiervoor nummer 2 of 3 nemen. De kleinste maat (nummer 1) is voor sommige baby's al gauw te klein en de ouders hebben vaak al een flinke voorraad hiervan. Uiteindelijk past nummer 2 toch wel en zo hoeft de luiertaart niet meteen afgebroken te worden.
De luiers worden opgerold en met een elastiek vastgezet. Vervolgens worden alle luiers tegen elkaar aan gelegd om de lagen van de taart te maken en dit wordt ook vastgezet met een elastiek. Deze taart bestaat uit 3 lagen, je kunt de taart zo groot maken als je zelf wilt.
De lagen zijn op elkaar gezet en het geheel is vastgezet door er saté stokjes tussen te steken (niet door de luiers zelf natuurlijk!), zodat de taart niet schuift. Het geheel is op een met aluminium folie bekleed karton geplaatst.
Kijk ook eens op Luiertaart maken, hier vind je een duidelijk werkwijze hoe je een luiertaart maakt en leuke ideeën om inspiratie op te doen.
Als afwerking heb ik stroken blauw papier en wit kanten lint om de taart gedaan, ter decoratie en om de elastieken te verbergen. Je kunt hiervoor ook mooi lint nemen. Vervolgens heb ik papier krullen op de taart lagen gelegd om de taart nog wat te versieren. Er zijn verder verschillende baby producten op geplaatst: badschuim, billencrème, speentjes, bodylotion. Ik heb hiervoor mini verpakkingen genomen, omdat deze beter op de taart passen. Een knuffeltje, een opgerold slabbertje, monddoekjes of een rammelaar zijn ook erg leuk. Het is natuurlijk ook mogelijk om dit weg te laten.
Boven op de taart heb ik een roos van blauw vilt geplaatst. Ook hier kan een knuffeltje of een ander cadeautje geplaatst worden... Er zijn genoeg mogelijkheden om een origineel en persoonlijk kraamcadeau te maken!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten